Thursday 1 December 2011

Latihan Kata Ganti Nama Diri

Gariskan KATA GANTI NAMA DIRI yang sesuai.

1."Ibu teringin melihat ( saya , kamu, mereka ) semua berjaya dalam
     pelajaran, "kata Mak Timah kepada anak-anaknya.

2. Kakan saya berminat untuk menjadi pramugari .( Mereka, Anda, Dia )
    sedang menjalani latihan di Kuala Lumpur.

3. Sultan Hussein bergaul mesra dengan rakyat jelata.( Beliau, Baginda, Tuan )
    disanjungi tinggi oleh segenap lapisan masyarakat.

4. Encik Halim guru besar sekolah saya.( Dia, Beliau, Kamu ) akan bersara.
    pada hari Jumaat.

5. Hong Ling ialah sahabat pena saya.( Saudara,Kamu, Dia ) akan
    menghadiri majlis hari jadi saya.

6." ( Kamu, Kami, Mereka ) bertiga telah dipanggil oleh guru disiplin untuk disoal
      siasat kerana disykaki terlibat dalam kes kecurian itu,"kata Hamzah sambil
      memandang ke arah murid-murid yang berdiri di luar bilik dajah itu.

7. "Tolong tunjukkan dokumen perjalanan ( saya, anda, kalian ),"kata pegawai
     kepada pelancong asing itu.

8. "( Kita, Kamu, Mereka ) hendaklah sama-sama memupuk semangat cinta
     akan negara," kata Cikgu Minah kepada murid-muridnya.

9. "Izinkan ( saya, beta, patik ) meluahkan sepatah dua kata dalam majlis
     ini , "kata Puan Limah kepada hadirin sekalian.

10. Saya dan Rajan berkawan baik sejak kecil lagi. ( Kita , Kami, Mereka )
      sentiasa menyelesaikan masalah bersama-sama.


     
Selain daripada latihan yang diberikan ,
Murid-murid dapat cuba membuat kerja rumah berikut

Sila melayari laman web berikut :
http://www.slideshare.net/stark01/kerja-rumah-kata-ganti-nama-2381095


Semoga berjaya ........

No comments:

Post a Comment