Wednesday 30 November 2011

Tajuk 22 Ayat Aktif dan Ayat Pasif

Tahun 6
Tema : Pelancongan
Bahagian 1: Jauh perjalanan luas pandangan
Tajuk : Seronoknya melancong
Sistem bahasa : Ayat aktif dan ayat pasif
Hasil pembelajaran : 8.2  membina dan menulis ayat tunggal dan
                                           ayat majmuk dalam sesuatu penulisan
                                           teks tentang sesuatu tajuk.
                                   Aras 3 ( i ) menggunakan pelbagai jenis dan
                                                      ragam ayat untuk membina teks
                                                     berkaitan sesuatu tajuk.

                                  5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
                                        sebutan dan intonasi yang betul, memahami
                                        perkataan yang dibaca.
                                Aras 2 (i) Membaca pelbagai jenis ayat dengan

                                                memberikan penekanan pada intonasi
                                                berdasarkan tanda baca

Aktiviti:

Ayat  >>>>>  a. Ayat Aktif        :  Ayat Aktif Transitif
                                             Ayat Aktif Tak Transitif
        

          >>>>> b. Ayat Pasif



Tolong bacakan Ayat Aktif dan Ayat Pasif di bawah:

 Ayat Aktif
Ayat yang memberi penekanan kepada subjek.

a. Ayat Aktif Transitif .........Ayat aktif yang mengandungi objek .
    Contoh Ayat:
    1. Meng Wai meminta wang saku daripada ayahnya
        pada setiap hujung bulan.

    2. Kakak menyelesaikan kerja rumahnya sebelum
        ke pasar.

b. Ayat Aktif Tak Transitif .........Ayat aktif yang tidak
     mengandungi objek.                                                                          
     Contoh Ayat:
     1.Sepasang burung merpati hinggap di atas
        bumbung bangunan itu.

     2. Maria tersenyum sahaja apabila diumumkan
         bahawa dialah pemenang pertandingan itu.


Ayat Pasif
Ayat yang mengutamakan objek.

Contoh Ayat:
1.Dua ekor ikan cencaru telah digoreng oleh ibu.

2. Rumah yang usang itu diubahsuaikan oleh tukang kayu.

3. Buku-buku yang berselerak di lantai itu saya simpan
    di dalam almari.


Perhatian :
Melayari Laman Web tersebut .
Ayat Aktif dan Ayat Pasif
http://www.slideshare.net/Usamix/ayat-aktif-dan-ayat-pasif

http://www.slideshare.net/Usamix/ragam-ayat

http://www.slideshare.net/nafidman/ragam-ayat-8139986


Cuba Jawapkan Soalan Latihan !!!!!


Latihan :

Tukarkan ayat aktif kepada ayat pasif

1. Encik Rosli menyembelih ayam itu dengan pisau yang tajam.
  
   .....................................................................................................

2. Kamal sentiasa merindui Sabariah walaupun mereka berjauhan.

   ....................................................................................................

3. Sekumpulan wanita sedang mempersembahkan makyung di
    atas pentas.

   ....................................................................................................


Tukarkan ayat pasif di bawah kepada ayat aktif.

1. Orang-orang diletakkan di tengah sawah padi oleh para petani
    untuk menghalau burung.

    .....................................................................................................


2. Langkah-langkah yang wajar harus diambil oleh kerajaan
    untuk menghapuskan budaya kuning itu.

   ......................................................................................................

3. Berbagai-bagai acara dipersembahkan oleh murid-murid pada
    Hari Kebangsaan.

   .......................................................................................................


Selamat Berjaya !!!!

Tajuk 21 CAKAP AJUK dan CAKAP PINDAH

Tahun 6
Tema : Pelancongan
Bahagian 1: Jauh perjalanan luas pandangan
Tajuk : Seronoknya melancong
Sistem bahasa : Ayat aktif dan ayat pasif
Hasil pembelajaran : 8.2  membina dan menulis ayat tunggal dan
                                           ayat majmuk dalam sesuatu penulisan
                                           teks tentang sesuatu tajuk.
                                   Aras 3 ( i ) menggunakan pelbagai jenis dan
                                                      ragam ayat untuk membina teks
                                                     berkaitan sesuatu tajuk.

                                  5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
                                        sebutan dan intonasi yang betul, memahami
                                        perkataan yang dibaca.
                                Aras 2 (i) Membaca pelbagai jenis ayat dengan
                                                memberikan penekanan pada intonasi
                                                berdasarkan tanda baca

Aktiviti:


Ayat Cakap Ajuk <<<<<<  Percakapan >>>>>> Ajuk Cakap Pindah


Tolong bacakan !!!!

 
Cakap Ajuk      
                                              
A. Penggunaan  
       
>>>> Cakap Ajuk ialah percakapan seseorang
         secara langsung.
>>>>Tanda petik "      " digunakan dalam     
         cakap ajuk ini.

B. Contoh  Perkataan :
aku, saya , patik,beta, kami, kita,                   
awak, engkau, kamu, anda, ini,                     
sini, begini, sekarang, esok,                                               
semalam, kelmarin, malam 
tadi , hari ini.

C. Contoh Ayat:
1. Ling Hua berkata, " Saya suka                  
     melancong ke tempat-tempat                         
     peranginan yang berhawa                              
     dingin.

2. "Ibu , kepala saya sakit,"                           
     kata Susan kepada ibunya.                          

3. " Bolehkah  saya berbasikal                      
     ke sekolah ?" tanya Ahmad                          
     kepada ayahnya.

4. Kata Siew Yong, " Jin Shuen,                  
    siapakah yang menjahit baju                        
    kurung ini ?"


Cakap Pindah

A. Penggunaan
>>>> Cakap Pindah ialah percakapan seseorang
          yang disampaikan oleh pihak lain tanpa
          mengubah maksudnya.



B.Contoh Perkataan :
dia, ia, -nya, baginda, mereka, dia , itu, situ
sana, begitu, ketika itu, pada keesokan
harinya, hari semalamnya, dua hari yang
lalu, malam kelmarin, hari itu.

C. Contoh Ayat:
1. Ling Hua mengatakan bahawa dia suka
     melancong  tempat-tempat peranginan
     yang berhawa dingin .

2. Susan memberitahu ibunya bahawa dia
    sakit kepala.

3.Ahmad meminta kebenaran ayahnya untuk
   menunggang basikal ke sekolah.

4.. Siew Yong menanyakan Jin Shuen orang
     yang menjahit baju kurung itu.

Perhatian:
Murid-murid diminta membaca keempat-empat ayat
cakap ajuk dan cakap pindah dengan teliti dan
anda semua akan lebih memahami perbezaan
antara ayat cakap ajuk dan ayat cakap pindah.



Sila menyiarkan video di bawah





Sila cuba menjawab soalan latihan yang diberikan.
Semaga Berjaya !!!!!



Perhatian: Melayari Laman Web ..........


                                        
         
 
               


Tajuk 20 Penjodoh Bilangan

Tahun 6
Tema : Kesusasteraan
Bahagian 1 : Cerita Rakyat
Tajuk : Cerita asal usul
Sistem bahasa : Kata Kerja
Hasil Pembelajaran : 5.1 membaca kuat perkataan dan ayat
                                          dengan sebutan dan intonasi yang betul
                                          dan memahami perkara yang dibaca.
                                     Aras 2 ( i ) membaca pelbagai jenis ayat dengan
                                                        memberikan penekanan pada intonasi
                                                        berdasarkan tanda baca.
                                   
                                  3.1 menyampaikan maklumat tentang sesuatu
                                       perkara atau tajuk dengan menggunakan kata
                                       , istilah, frasa, ayat yang tepat dan laras
                                       bahasa yang sesuai.
                                  Aras 2 ( ii ) menyusun dan menyampaikan
                                                      maklumat dengan menggunakan
                                                      laras bahasa yang sesuai.
 
Bacakan nota di bawah :

Penjodoh Bilangan

-----(  Ialah perkataan yang digunakan untuk membilang benda, orang, bintang dan tempat.)

-----(  Biasanya didahului dengan kata bilangan dan diikuti oleh kata nama .)

Contoh-contoh:


Sebentuk Cincin
Benda kecil yang berbentuk lengkuang.
Contoh lain : subang dan mata kait





                                                             Sebuku sabun
Benda yang berketul atau berbongkah kecil-kecil
Contoh lain :roti dan benang





                                                             Sebilah
Semua jenis senjata atau benda yang tajam dan runcing.
Contoh lain :lembing, tombok, jarum, pedang


   
                                                              
                                                            Sekotak
Benda yang berada di dalam kotak.
Contoh lain : pensel 



                                                            Segugus
Kumpulan benda atau buah-buahan dalam setangkai
Contoh lain : kunci, bintang, pulau







                                                            Sekaki
Benda yang bertangkai.
Contoh lain : cendawan





                                                         Sekeping 
 Benda yang lebar dan rata
Contoh lain :papan ,roti



                                                           Sepucuk

Surat, senjata api  dan benda yang tajam serta runcing
Contoh lain : pistol


                                                           Sepapan
 Benda yang berkeping-keping
Contoh lain : mercun




                                                         Seketul
Benda yang keras dan berketul
Contoh lain : sabun , tanah
 

Selain daripada contoh yang diberikan , maka murid-murid dapat
melayari laman web di bawah.

Sebagai rujukan :

Laman web tersebut akan memberi contoh umum
http://www.slideshare.net/manskpr/penjodoh-bilangan-sr

Laman web tersebut akan memberi contoh khusus
http://www.slideshare.net/papergal/penjodoh-bilangan-e-learning



Latihan
Isikan jawapan yang paling sesuai.

1. Adik membaling se                  batu ke dalam sungai.


2. Ibu membeli  se                      payung.


3. Bapa menghadiahi ibu se                        cincin permata.


4. Di atas meja ada se                          petai.                                

5. Di bilik mandi ada se                         sabun
    yang berbau wangi.


6.Ibu menggunakan se                      pisau
   untuk memotong  tembikai itu.


7.Abang mengirim se                       kepada bapanya.


8. Bapa membeli dua                       anggur di pasar raya.


9. Kakak melukis se                         gambar pemandangan
    yang cantik sekali.                                 
                                                                                          
10.Abang menyimpan se                        mancis dalam almari.


Semoga berjaya !!!

Tuesday 29 November 2011

Penggunaan TANDA BACA

Tahun 6
Tema: Kesihatan
Bahagian 1 : Sejahtera sepanjang masa
Tajuk : Makanan dijaga kesihatan terpelihara
Sistem bahasa : Tanda Baca
Hasil pembelajaran :1.2 Bertanya dan menjawab sesuatu
                                         perkara secara bertatasusila.
                                 Aras 1 (i) Mengemukakan soalan tanpa
                                                 kata tanya.
                                           (iii) Memberi jawapan yang tepat
                                                  dengan alasan yang munasabah.
                                5.2 Membaca kuat dengan sebutan dan intonasi yang
                                      betul dan lancar serta memahami perkara yang
                                      dibaca.
                                Aras 3 (i) Membaca perkataan dan ayat dengan laras
                                               bahasa yang lancar, sebutan dan intonasi yang
                                               betul serta gaya yang sesuai.
                                          (ii) Menjelaskan persoalan berdasarkan perkataan
                                               dan ayat yang dibaca. 


Aktiviti:



Selepas belajar TANDA BACA
maka TOLONG BACAKAN PENGGUNAAN TANDA BACA dengan TELITI.

a. Huruf Besar
 >>>digunakan pada huruf pertama perkataan dalam
        permulaan.
>>> dugunakan untuk semua katan nama khas.
>>>digunakan pada awal cakap ajuk.
>>>digunakan pada perkataan selepas tanda
        tanya atau tanda seru.
                      

b.Tanda nokhtah / tanda titik ( . )
>>>digunakan pada akhir sesuatu ayat.
>>>digunakan pada akhir singkatan , gelaran,jawatan,
       pangkat, dan lain-lain .

c.Tanda koma ( , )
>>> digunakan untuk memisahkan unsur-unsur dalam
       sesuatu ayat.
>>>digunakan selepas kata seru.
>>>digunakan untuk memulakan atau mengakhiri cakap ajuk.
>>> digunakan sebelum  frasa yang menerangkan benda
        terdahulu.

d.Tanda tanya ( ? )
>>> digunakan di hujung ayat-ayat tanya.

e.Tanda seru ( ! )
>>>digunakan untuk mengakhiri ayat seruan .

f. Tanda sempang ( - )
>>>digunakan untuk menyambung unsur-unsur kata ganda.
>>>digunakan untuk merangkaikan awalan " ke " dalam
       susunan nombor.
>>>digunakan untuk merangkaikan angka yang menunjukkan
       tahun dengan akhiran -an.

g. Tanda nokhtah bertindih ( : )
>>>digunakan untuk menggantikan maksud lain.
>>>digunakan untuk memisahkan watak dengan dialog
        dalam sesuatu perbualan.

h. Tanda koma bertindih ( ; )
>>>digunakan untuk mengasingkan bahagian ayat setara yang
       boleh dengan Kata Hubung.

i. Tanda petik / tanda cakap ajuk(  "      " )
>>>digunakan pada ayat cakap ajuk.


Tajuk 19 TANDA BACA



Tahun 6
Tema: Kesihatan
Bahagian 1 : Sejahtera sepanjang masa
Tajuk : Makanan dijaga kesihatan terpelihara
Sistem bahasa : Tanda Baca
Hasil pembelajaran :1.2 Bertanya dan menjawab sesuatu
                                         perkara secara bertatasusila.
                                 Aras 1 (i) Mengemukakan soalan tanpa
                                                 kata tanya.
                                           (iii) Memberi jawapan yang tepat
                                                  dengan alasan yang munasabah.
                                5.2  Membaca kuat dengan sebutan dan intonasi yang
                                       betul dan lancar serta memahami perkara yang
                                       dibaca.
                                Aras 3 (i) Membaca perkataan dan ayat dengan laras
                                                bahasa yang lancar, sebutan dan intonasi yang
                                                betul serta gaya yang sesuai.
                                          (ii) Menjelaskan persoalan berdasarkan perkataan
                                                dan ayat yang dibaca. 


Aktiviti: 


Mari
Belajar
Bersama
CHICKEN LITTLE

Sila melayari laman web ini


Terdapat dialog dalam laman web ini
sungguh menarik perhatian.
ia juga mempunyai aktiviti , maka anda digalakkan terlibat diri
dalam aktiviti tersebut.

Kemudian , tolong bacakan nota di bawah dengan teliti.

1. Tanda baca sangat penting dalam penulisan
    selain ejaan dan tatabahasa.

2. Tanda baca mempunyai fungsi dan makna
     yang tertentu.

3. Tanda baca termasuklah titik ( noktah ),koma,
     tanda tanya,tanda seru,tanda pelik( cakap ajuk ),
     huruf besar,sempang,noktah bertindih dan
     koma bertindih.


Video di bawah akan memberi
beberapa Tanda Baca yang biasa
digunakan dan juga contoh ayat.





Dengan ini dapat memperkukuh ingatan anda !!!

 






Latihan KATA SERU

Isi tempat kosong di bawah dengan kata seru  yang sesuai.

1.                              , terimalah upah kamu !

2.                              ,sakitnya tanganku disengat oleh tebuan!

3.                              , malang sungguh nasib budak ini,
   sudah  tidak berlaku kini bapanya pula meninggal dunia! 

4.                             , berani betul kamu berdua mencuri buah
   mangga penghulu!

5.                             , indah betul Bandaraya Kuala Lumpur apabila
   diterangi lampu berwarna-warni!

6.                            ,anak kamu telah menjuarai pertandingan pidato
    antarabangsa yang dijalankan di Kuala Lumpur!

7.                            , anak-anaknya tidak diapa-apakan oleh pengganas
    yang mengamuk itu!

8.                            ,sudah lama kita tidak nberjumpa sejak kamu berpindah !

9.                            ,rupa-rupanya jam tangan yang kusangka dicuri oleh Ah Meng
    itu ada di dalam beg sekolah !

10.                         ,anak muridku ,kamu mesti mematuhi peraturan sekolah!


 

Contoh-contoh ayat KATA SERU

Tolong Bacakah ayat-ayat KATA SERU dengan teliti.

1. Aduh, sakitnya gigiku yang berdarah ini !

2.Aduhai, malang sungguh nasib anak kecil itu !

3.Ah, jangan engkau datang mengacauku lagi !

4.Amboi,lama sungguh kamu mandi !

5. Cis, berani engkau menentang kata-kataku !

6.Eh,rupa-rupanya dialah yang membantu saya menyelesaikan
   masalah itu!

7.Hai, jemputlah masuk ke rumahku!

8.Kasihan , sudah tiga hari anak kucing ini mengiau kesakitan !

9.Nah, ambil buku yang kau minta ini !

10.Oh, aku gagal dalam peperiksaan lagi!

11.Syabas, akhirnya kamu mendapat anak juga !

12.Syukur,tiada seorang pun yang terkorban dalam
      peperangan itu!

13.Wah, besar sungguh dusun ayahnya ini!

14.Wahai,anak-anakku, belajarlah  bersungguh-sungguh demi
      masa hadapan kamu !

Tajuk 18 Kata Seru


Tahun 6
Tema:Kesusasteraan
Bahagian 1 : Cerita rakyat
Tajuk : Cerita asal usul
Sistem bahasa : Kata Seru
Hasil Pembelajaran : 1.5 Memberikan penjelasan tentang sesuatu
                                          perkara yang tersurat dan tersirat dengan
                                         menggunakan kata,ungkapan dan ayat
                                         yang sesuai.
                                  Aras 2 (i) Menjelaskan maksud diksi, frasa,
                                                  ungkapan dan ayat dalam sesuatu
                                                  pengucapan.

                               3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu
                                     perkara atau tajuk dengan menggunakan kata,
                                     istilah,frasa,ayat yang tepat dan laras bahasa
                                     yang sesuai.
                               Aras 2 (ii) Menyusun dan menyampaikan maklumat
                                                dengan menggunakan laras bahasa
                                                yang sesuai.

                             5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan
                                   dan intonasi yang betul & memahami perkataan yang
                                   dibaca.
                                   Aras 2 (i) Membaca pelbagai jenis ayat dengan
                                                    memberikan penekanan pada intonasi
                                                    berdasarkan tanda baca




Sebelum bermula P&P
Sila melayari laman web berikut


Kemudian melihat VIDEO di bawah


Kena mengambil perhatian dan
menjawab soalan 
dan  latihan yang menyeronokkan

Sekarang anda tentu akan faham apa itu KATA SERU, Betul tak !!!!



Tolong bacakan!!!
Nota Penerangan dan Penjelasan

KATA SERU

>>>> Ialah perkataan yang digunakan untuk menyatakan perasaan.

>>>>Ayat Seru biasanya mengandungi kata seru .

>>>>Diakhiri dengan tanda seru ( ! )

Contoh Kata Seru: Aduh, Aduhai,Ah,Amboi,Cis,Eh, Hai, Kasihan, Nah,
                             Oh, Syabas,Syukur,Wah dan Wahai.

Aduh ......Digunakan untuk menunjukkan perasaan sakit.

Aduhai......Digunakan untuk menunjukkan perasaan sedih.

Ah......Digunakan untuk menunjukkan perasaan tidak setuju
           atau menolak sesuatu.

Amboi .......Digunakan untuk menunjukkan perasaan hairan
                   dan kagum.

Cis.......Digunakan untuk menunjukkan perasaan hairan dan
             kagum.

Eh......Digunakan untuk menunjukkan perasaan marah, benci,
           jilik atau mengejek.

Hai......Digunakan untuk menunjukkan perasaan hendak
             bertegur sapa atau untuk menarik perhatian orang.

Kasihan ........Digunakan untuk menunjukkan perasaan
                       kasihan atau simpati.

Nah.......Digunakan untuk menunjukkan perasaan memberi
               sesuatu dengan marah atau untuk menarik
               perhatian orang.

Oh.......Digunakan untuk menyatakan perasaan kecewa ,
            hairan atau terkejut.

Syabas.......Digunakan untuk menyatakan perasaan puas,
                    memuji, dan mengucapkan tahniah.

Syukur.......Digunakan untuk menunjukkan perasaan gembira
                    atau berterima kasih.

Wah........Digunakan untuk menunjukkan perasaan hairan,
                kagum atau terkejut.

Wahai......Digunakan untuk menunjukkan perasaan merayu atau
                 sayang.